Закриття ФОП (процес припинення підприємницької діяльності)

Шановні підприємці, на цей раз хочу написати про основні моменти процедури припинення підприємницької діяльності. Дуже часто задають питання по цій темі. У процесі підприємницької діяльності, швидше за все, у кожного виникало питання: «Як закрити ФОП?» І багато хто хотів би уникнути цього процесу, так як чули, що це складна, нудна і тривала процедура. Але, як кажуть, не такий страшний чорт, як його малюють.

Отже, основні етапи процедури закриття ФОП:

1-й етап – подача державному реєстратору за місцем реєстрації форми 12 про припинення підприємницької діяльності. При собі необхідно мати:

  • заповнену форму 12;
  • оригінал паспорта;
  • оригінал ідентифікаційного коду (на всякий випадок візьміть і копію паспорта та коду).

Не завжди в той же день ви будете закриті як ФОП в єдиному держреєстрі (Безкоштовний запит). Іноді держреєстратор оброблює вашу заяву на наступний день (за законом у нього є на це 3 робочих дні). Тому не відкладайте подання форми 12 на останній день місяця, тому що, якщо держреєстратор проведе закриття 1-м числом, вам доведеться платити ЄСВ ще за один місяць.

Ви можете подати форму 12 також онлайн через безкоштовну систему «Он-Лайн Будинок Юстиції». Для цього потрібно мати ключ ЕЦП і зареєструватися в даній системі.

2-й етап – оплата податків і подача ліквідаційних звітів. Потрібно оплатити всі борги по податках: ЄСВ сплачуєте по місяць закриття, єдиний податок для 3-ї групи – при наявності доходу, оплачуєте з нього 5%, для 1-ї та 2-ї груп – оплачуєте єдиний податок по місяць закриття. Оплатити, якщо у вас були нараховані, штрафи або пені (перевірити їх наявність ви можете в електронному кабінеті на сайті ДФС, при наявності у вас ключа ЕЦП).

Протягом 30 календарних днів потрібно подати ліквідаційний звіт по ЄСВ (додаток 5 – вказуєте період по місяць закриття) та декларацію про майновий стан і доходи, якщо ви протягом останнього календарного року перебували на загальній системі оподаткування. У ліквідаційної декларації відображаються виключно доходи від підприємницької діяльності. І в звіті ЄСВ і в декларації потрібно проставити галочку «ліквідаційний/а».

Якщо ж ви були на єдиному податку, то вам необхідно подати ліквідаційну декларацію платника єдиного податку наростаючим підсумком для 3-ї групи – за останній квартал, в термін, встановлений для подання квартальної звітності; для 1-ї та 2-ї груп – за останній рік, в термін, встановлений для подання річної звітності. Тобто якщо ви закриті як ФОП 3-ї групи 23.08, то ліквідаційну декларацію подаєте за 9 місяців в термін з 01.10 по 19.11, якщо як 2-ї групи – то за рік, в період з 01.01 по 01.03. У формі даної декларації не передбачено позначка «ліквідаційна», дана декларація автоматично буде вважатися ліквідаційної.

За несвоєчасну подачу ліквідаційних декларацій та звіту штраф 170 грн. За несвоєчасну подачу звіту ЄСВ можуть виписати ще адміністративний штраф в розмірі від 510 до 680 грн.

Звіти ви можете подати як в паперовому вигляді, так і в електронному.

3-й етап – закриття всіх рахунків ФОП та отримання банківських виписок. Потрібно закрити всі діючі рахунки ФОП, навіть ті, якими ви давно вже не користуєтеся, але вони є на обліку в органі ДФС. Їх наявність ви можете подивитися в своєму електронному кабінеті в розділі «Облікові дані». Тому якщо ви протягом вашої підприємницької діяльності не плануєте користуватися певними рахунками, то краще відразу їх закривайте, щоб потім не бігати і не шукати відділення банків, в яких були відкриті дані рахунки. Крім того, по всім існуючим підприємницьким рахункам потрібно отримати виписки за останніх 3 повних календарних роки. Тобто якщо ви закриваєте ФОП в 2019 році, то виписки вам потрібно отримати за період з 01.01.2016 по дату закриття рахунку. Якщо рахунок відкрито пізніше ніж 01.01.2016, то отримати виписку по даному рахунку потрібно з дати його відкриття. Якщо по рахунку не було руху і в банку вам не можуть сформувати виписку, то необхідно запросити в банку довідку, що за цим рахунком за такий-то період руху коштів не було.

4-й етап – проведення аудиторської перевірки підприємницької діяльності.

Не залежно від проведення/відсутності підприємницької діяльності вам потрібно подати в центр обслуговування платників заяву на проведення аудиторської перевірки в довільній формі. Якщо ви плануєте через якийсь час повернутися до ФОП, то аудит можна не проводити, тому що ця процедура не швидка і може затягнутися на роки через відсутність часу у аудиторів на перевірки – бажаючих пройти аудит багато, а аудиторів мало . Головне, пройдіть попередні етапи і звірку в ДФС (у вікні звірки) по наявності боргів.

Якщо ж ви не плануєте повертатися до ФОП, то заяву на аудит краще подавати. Так як рано чи пізно вас можуть викликати на проведення аудиторської перевірки. Через деякий час, після того як ви подасте заяву на аудит, дізнайтеся, кого призначили вашим аудитором і переговоріть з ним з приводу питання, коли можна буде передати документи. Ось перелік документів, який вам необхідно буде надати аудитору за період останніх 3-х повних років:

1. Банківські виписки по всім поточним рахункам ФОП;

2. Договори, акти, рахунки по отриманим доходам та понесеними витратами;

3. Заповнена книга обліку доходів. За її неведення штраф від 51 до 136 грн.

На проведення аудиту аудитору дається 10 робочих днів – з моменту підписання рішення на проведення аудиторської перевірки. Після його проведення ви отримаєте довідку про проходження аудиторської перевірки і рішення на застосування штрафів та пені в разі, якщо виявлять порушення.

 Щоб прискорити процес взяття документів на проведення аудиторської перевірки періодично телефонуйте своєму аудитору і нагадуйте про себе. Перед тим як подавати документи на аудит, перевірте їх самі ще раз на: наявність всіх документів; сума доходу повинна збігатися в книзі обліку доходів, банківській виписці і поданих деклараціях. Якщо є розбіжність – внесіть або коригування в книзі, або здайте уточнюючі декларації до подачі документів на аудит. Таким чином ви уникнете зайвих штрафів.

5-й етап – здійснення остаточних розрахунків з бюджетом. Якщо вам виписали рішення на застосування штрафів і пені, потрібно їх оплатити або оскаржити, якщо ви не згодні. Якщо ж у вас навпаки переплата по податках – необхідно написати заяву або на повернення надміру сплачених коштів на ваш картковий рахунок фізособи із зазначенням повних реквізитів рахунку і точної суми, або на переведення їх в бюджет.

6-й етап – внесення даних про зняття з обліку ФОП. Після проведення аудиторської перевірки і проведення повного (під нуль) розрахунку з бюджетом по податках аудитор підписує обхідний лист в структурних підрозділах ДФС, і закриває інтегровані картки, і знімає з обліку ФОП як платника податків та ЄСВ. На сайті Мін’юсту в Безкоштовному запиті ви зможете побачити, що зняті з обліку і як платник податків і як платник ЄСВ.

На цьому все. Найскладніше в цьому процесі – це «випросити» у аудитора про проведення перевірки.