Корисна інформація

Реєстрація ФОП

Реєстрація ФОП покроково з урахуванням нововведень
Отже, Ви вирішили змінити свою долю, працювати тільки на себе і хочете стати приватним підприємцем, офіційно зареєструвавши свою діяльність.

Крок 1. До того, як почнеться реєстрація ФОП, визначтеся, якими видами підприємницької діяльності Ви, як приватний підприємець, будете займатися

Ми впевнені, що Ви уявляєте, яким видом діяльності будете займатися, але при державній реєстрації зазначаються коди видів діяльності відповідно до державного класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД).
Вам необхідно вибрати один основний і деяку кількість додаткових видів (навіть якщо ви впевнені, що, як приватний підприємець будете займатися тільки одним видом, рекомендую вибрати ще 1 – 2 додаткових – класифікатор в податковій не точно збігається з КВЕД, тому обраного виду діяльності може там просто не виявитися).
Серйозно поставтеся до вибору видів діяльності – щоб займатися певними видами, приватний підприємець повинен отримати ліцензію або патент і, щоб не було розбіжностей між Вашою реальною діяльністю та зареєстрованими видами.

Крок 2. Державна реєстрація ФОП
Для здійснення державної реєстрації ФОП необхідно звернутися до органу державної реєстрації при виконкомі міської ради в містах обласного значення або при районних держадміністраціях (Київ, Севастополь) за місцем РЕЄСТРАЦІЇ (прописки). Для реєстрації ФОП потрібні такі документи:
– заповнена реєстраційна картка на проведення державної реєстрації фізичної особи-підприємця (ФОП) форми 10. Реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами;
– ідентифікаційний код (копія);
– паспорт;
– нотаріально завірена копія довіреності (при здійсненні реєстрації ФОП довіреною особою).
Оплату реєстраційного збору за проведення реєстрації ФОП скасували з 6-го листопада, тому квитанція не потрібна.
Документи на проведення державної реєстрації СПД подаються:
1. Особисто;
2. Особою, уповноваженою діяти від Вашого імені на підставі нотаріально оформленого доручення;
3. Поштовим відправленням, тоді справжність підпису заявника на реєстраційній картці повинна бути завірена нотаріально.
4. Електронним документом, використавши електронний підпис.
Крім цього, починаючи з 01.01.2014 року підприємці, які планують вибрати спрощену систему оподаткування (єдиний податок) можуть подати заяву про перехід відразу держреєстратору при проведенні процедури реєстрації ФОП. Держреєстратор сканує його і через електронну пошту передає в податкову. Або подавати заяву про перехід Ви можете все так же в податковій протягом 10 календарних днів.

Крок 3. Становлення на облік в органах Державної податкової інспекції України
Раніше приватний підприємець зобов’язаний був стати на облік у державній податковій інспекції за місцем реєстрації протягом трьох робочих днів з дня отримання виписки. Нині Вам цього робити не доведеться.
З метою удосконалення принципу «єдиного вікна» прийнято Закон № 4839 і Закону № 4834, які вступили в силу 17.12.2012 р Зазначеними законами удосконалено принцип «єдиного вікна» шляхом введення єдиного документа – виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців і скасування довідки органу ДПІ про взяття на облік платника податків.

Виписка підтверджує державну реєстрацію суб’єкта підприємницької діяльності та взяття його на облік в органах державної статистики, ДПІ України та Пенсійного фонду України. Державний реєстратор видає виписку суб’єкту підприємницької діяльності, який використовує її при відкритті рахунків в банку для підтвердження взяття його на облік у відповідних органах.
Наказом № 1146 скасовано видача довідки органом ДПІ про взяття на облік платника податків за формою № 4-ОПП для фізичних осіб-підприємців.
Постановка таких платників податків на облік в органах ДПІ підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру, яку надсилають (видають) їм в порядку, встановленому Законом № 755.

Також звертаю Вашу увагу на зміну строків видачі Виписки. У зв’язку з тим, що спочатку дані про Вас, як про підприємця, в електронному вигляді передаються держреєстратором до відповідних органів (ДПІ, органи статистики), а натомість дані органи так само в електронному вигляді передають інформацію держреєстратору про постанову Вас, як підприємця, у них на облік, термін отримання виписки продовжується.
На жаль, поки на практиці, дані можуть передаватися протягом тижня. Уточніть у держреєстратора, коли Вам можна одержати виписку.
У зв’язку з адмініструванням єдиного соціального внеску (ЄСВ) держорганами з 01.10.2013г. Вам вже не потрібно ставати на облік в органи Пенсійного фонду України. Звіти Ви вже також будете здавати в податкову. А в Виписці з ЄДР будуть вказані дані реєстрації Вас як платника ЄСВ і окремо як платника податків.

Крок 4. Державна податкова інспекція (вибір системи оподаткування та реєстрація книги)
Вам необхідно:

1. Визначитися з вибором системи оподаткування – загальна або спрощена (сплата єдиного податку). Якщо ж Ви зупинилися на спрощеній системі, необхідно визначитися і з вибором групи платника єдиного податку.

2. Подати заяву про перехід на обраний Вами вид системи оподаткування в тому випадку, якщо Ви не подали його раніше держреєстратору, протягом 10 календарних днів, але для 1-ї та 2-ї груп потрібно враховувати і те, що зробити це потрібно не тільки протягом 10 календарних днів, але і до кінця місяця. Тобто якщо Ви реєструєте ФОП в останніх числах місяця (з 22 по 29) подати заяву потрібно в будь-якому випадку до 30 (31) – останнього дня місяця. Інакше потім зможете перейти на єдиний податок тільки з нового кварталу.
Якщо Ви зупинили свій вибір на спрощеній системі оподаткування, 1-й або 2-й групі, пам’ятайте, що Вам потрібно буде сплатити єдиний податок за законом до 20-го числа, але краще до 15-го за той місяць, з якого Ви переходите на єдиний податок. Єдиний податок сплачується для 1-ї та 2-ї груп за поточний місяць в поточному місяці, тобто за січень в січні. Прикріпити копію квитанції до заяви на спрощену систему немає необхідності, так як Переклад на єдиний податок для 1-ї та 2-ї груп здійснюється з 1-го числа наступного місяця за місяцем, в якому була проведена реєстрація ФОП. Ставка єдиного податку становить для 1-ї групи – від 1 до 10% від мінімальної заробітної плати станом на 01 січня року, в якому Ви переходите на спрощену систему; для 2-ї групи – від 10 до 20%. Який саме розмір ставки єдиного податку для Вашої діяльності, Вам повідомлять у Вашій податкової, тому як на різні види діяльності і в різних регіонах вони різні. Розмір% єдиного податку для 3-ї групи з 2015 року становить 4% без ПДВ і 2% з ПДВ.

3. Придбати книгу обліку доходів, або книгу обліку доходів і витрат, в залежності від обраної системи оподаткування (її можна придбати в самій податковій, або в кіоску, які зазвичай є біля будівель ДПІ). Книга повинна бути прошита і пронумерована. Її необхідно подати до ДПІ разом із заявою з проханням зареєструвати.
З 01.01.2014 року скасували свідоцтва платника єдиного податку. Замість нього Ви безкоштовно отримуєте в органах ДФС витяг з Реєстру платників єдиного податку. Але на витяг потрібно подати окрему заяву – запит на Отримання витягу з Реєстру платників єдиного податку.

Крок 5. Виготовлення друку
Відповідно до закону, приватний підприємець може працювати і без печатки, але якщо все ж Ви вирішили зробити її, зверніться в одну з фірм, які займаються виготовленням печаток, адже там вам нададуть фахову консультацію з цього питання.

Крок 6. Відкриття рахунку в банку
Відкриття рахунку в банку не є обов’язковим кроком при реєстрації підприємців, але оскільки більшості людей потрібно працювати з безготівковими розрахунками, то детально розглянемо і цей крок.
Спочатку рекомендуємо вибрати банк (бажано, щоб там була послуга «Клієнт-банк» – так Ви зможете розпоряджатися своїм рахунком через Інтернет). Далі берете всі можливі свідчення для реєстрації і свою печатку (якщо вона є) і несете все це в банк (не забудьте також взяти гроші – відкриття рахунку не безкоштовна процедура).

Загалом, приватному підприємцю, для відкриття рахунку в банку необхідні такі документи:
1) заява про відкриття поточного рахунку (заповнюється в банку);
2) виписка з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
3) довідка за формою № 4-ОПП, що підтверджує взяття на облік в органі державної податкової служби;
4) повідомлення про постанову в Пенсійному фонді України;
5) свідоцтво платника єдиного податку, якщо Ви перебуваєте на спрощеній системі оподаткування;
6) паспорт та ідентифікаційний код.

Якщо ж Ви зареєстровані ФОП з 2013 року, то для відкриття рахунку досить виписки з ЄДР, паспорта та ідентифікаційного коду.
У банк необхідно передавати тільки копії документів !!!
Обов’язковими документами є 1, 2, 6 – інших документів у Вас може і не бути, в зв’язку з не перебуванням на спрощеній системі оподаткування (Не буде свідоцтва платника єдиного податку); в зв’язку з зазначеними реєстраційними даними про постанову на облік в податковій (Не буде форми 4-ОПП, і повідомлення з ПФУ).
Процедура заповнення всіх паперів для відкриття рахунку в банку займає годину-півтори. Обов’язково дізнайтеся, чи повідомляє банк податкову інспекцію про відкриття рахунку – банк зобов’язаний це зробити самостійно, але якщо ні, то Вам доведеться ще раз їхати в податкову.

Ось, власне, і всі складнощі, якими реєстрація ФОП може Вас здивувати. При підготовці даних кроків, ми намагалися максимально спростити офіційну термінологію, але все ж приносимо свої вибачення за складність і насиченість матеріалу.

Ліквідація ФОП

Закриття ФОП (процес припинення підприємницької діяльності)
Шановні підприємці, на цей раз хочемо розповісти про основні моменти процедури припинення підприємницької діяльності.
У процесі здійснення підприємницької діяльності, швидше за все, у кожного виникало питання: «Як закрити ФОП?» І багато хто хотів би уникнути цього процесу, так як чули, що це складна, нудна і тривала процедура. Але, як кажуть, не такий страшний чорт, як його малюють.
Отже, основні етапи процедури закриття ФОП:

1. Подача держреєстратору за місцем реєстрації (і тільки за місцем реєстрації) форми 12 про припинення підприємницької діяльності. З собою необхідно взяти:
– форма 12;
– оригінал паспорта;
– оригінал ідентифікаційного коду (на всякий випадок візьміть і копію).
В результаті держреєстратор видає Вам вже відразу повідомлення про припинення підприємницької діяльності. Але це, на жаль, не означає, що Ви зняті з обліку як підприємець в податковій та Пенсійному фонді. Норми ПКУ ніхто не відміняв. Тому, рекомендуємо пройти перевірки в податковій та пенсійному фонді і знятися з обліку, щоб не було потім неприємностей. Так як подумавши, що Ви закриті як підприємець, Ви можете в подальшому не подавати звіти, що спричинить за собою штрафи.

2. Збір довідок про відсутність заборгованості зі сплати податків.
Через пару днів (щоб дані про припинення Вашої підприємницької діяльності дійшли від держреєстратора в податкову і пенсійний фонд), після подачі форми 12 держреєстратору, йдете в податкову. На сьогоднішній день ніяких довідок за формою 22-ОПП та 3-ЄСВ про припинення підприємницької діяльності податкова не видає. І Вас можуть ввести в оману, мовляв якщо Ви були у держреєстратора, то Ви вже закриті – не вірте! У деяких податкових це говорять для того, щоб не проводити перевірки і таким чином спростити собі задачу. По-перше, що потрібно зробити:

– Подати заяву про перехід на загальну систему оподаткування (якщо Ви на спрощеній), прикріпивши до нього свідоцтво єдиного податку, щоб з наступного місяця (після подачі заяви) не платити податки. Тому раджу не відкладати, а відразу після походу до держреєстратора йти в податкову.

– Здати всі звіти станом на дату закриття (податкову декларацію, додаток 5; 1-ДФ і дод. 4 (останні 2 звіти здаються якщо Ви користувалися послугами або купували товар у ФОП або у Вас були наймані співробітники).

3. Дізнатися чи потрібно у Вашій податкової подавати заяву за формою 8-ОПП або просто заяви на проведення перевірки та зняття з обліку як підприємця – буде досить. У кожній податковій по-різному.

4. Дізнайтеся, як зв’язатися з відділом аудиту щодо перевірок ФОП, зв’яжіться з ними щоб дізнатися, коли Вам надати документи на перевірку і коли цю перевірку буде розпочато. Так само уточніть питання: КОЛИ ВАМ ЗДАВАТИ ліквідаційний ЗВІТ ?! Такий момент, якщо наприклад, Вам сказали здавати ліквідаційний звіт зараз або в кінці перевірки, і перевірка затягнулася до 2015 року, то не забудьте здати за 2014 рік пусту декларацію про майновий стан і доходи – це ще один момент для виписування штрафу. Люди думають, що це перевірка, що декларації здавати не потрібно або що вже здали ліквідаційну декларацію – і не здають – але потім будьте готові до того, що можуть виписати за це штраф. ПОКИ ЩО ВИ НЕ ОТРИМАЛИ АКТ ПЕРЕВІРКИ І НЕ упевнитися в тому, ЩО ЗНЯТІ З ОБЛІКУ ЯК ПІДПРИЄМЕЦЬ, пильнує за подання декларації!

Перевірка може тривати місяць – це мінімум, а може, і пів року, і рік. Ви запитаєте: «Чому так довго?» Основними причинами, за словами податківців, є:
а) Брак кадрів і безліч перевірок;
б) у зв’язку з переходом адміністрування ЄСВ в ДПІ – немає всіх баз даних по ЄСВ, довго чекають відповідей на запити з Пенсійного фонду.

Після проходження перевірки – попросіть надати Вам копію акта про перевірку. Після напишіть заяву в податкову з проханням надати Вам довідку про те, що Ви не перебуваєте на обліку як підприємець. Так як довідки за формою 22-ОПП та 3-ЄСВ вже не видають, іншого способу упевнитися про зняття Вас з обліку – немає (поки що). Через 10 робочих днів Вам повинні її видати.

Ще потрібно отримати довідку про відсутність заборгованості зі сплати страхових внесків та зняття Вас з обліку в ПФУ. Для цього в кожному ПФУ по-різному – у деяких, досить написати заяву, у деяких потрібно ще принести копію акта перевірки з податкової. Тобто поки триває податкова перевірка, навідатися краще до Пенсійного фонду щоб уточнити, що їм потрібно буде для видачі довідки. Зазвичай Пенсійні фонди видають довідки про те, що Ви зняті з обліку і немає ніяких боргів зараз паралельно з перевіркою в податковій, але зустрічаються випадки, коли пенсійний фонд каже, що вони не видають зараз таких довідок – пишіть офіційний запит, або йдіть до начальника відділу, тому що для Вас головне отримати офіційне підтвердження того, що Ви не рахуєтеся більше як підприємець у них, щоб потім не виникло до Вас ніяких питань.

Наполягайте на отриманні довідок ПРО ЗНЯТТЯ З ОБЛІКУ ВАС ЯК ПІДПРИЄМЦЯ У ПОДАТКОВІЙ І ПЕНСІЙНОМУ – ТІЛЬКИ ЦЕ БУДЕ ПІДТВЕРДЖЕННЯМ ТОГО, ЩО МОЖНА СПАТИ СПОКІЙНО) – ВИ ВЖЕ НЕ рахуєтеся як ПІДПРИЄМЕЦЬ В жодній службі!

ВДругий раз йти до держреєстратора вже не потрібно (як було раніше) – ось так виглядає насправді спрощення у процедурі закриття СПД – тільки в другій необхідності походу до держреєстратора. Але зате замість цього – нерви витрачені на те, щоб вибити довідки з податкової і пенсійного.

Далі про деякі нюанси:

1. Якщо Ви перебували на спрощеній системі оподаткування (єдиний податок), Вам необхідно подати заяву про перехід на загальну систему у зв’язку з припиненням підприємницької діяльності з того дня, коли подали заяву держреєстратору. До неї потрібно додати свідоцтво платника єдиного податку. Це потрібно для того – щоб не платити єдиний соціальний внесок (ЄСВ). У разі подання заяви про переведення на загальну систему, останнім місяцем оплати ЄСВ буде місяць подачі такої заяви.

2. На сьогоднішній день адмініструванням ЄСВ займається податкова, тому платити і здавати звіти потрібно в податкову. Тобто, нібито вже не потрібно брати довідку в Пенсійному фонді про відсутність заборгованості, але це не зовсім так. Всеодно Пенсійний фонд Вам в будь-якому випадку доведеться відвідати. Але і це ще не все. Про всяк випадок треба запитати у свого інспектора з перевірки, що йому потрібно по ЄСВ. Деяким потрібні квитанції про сплату ЄСВ, так як вони не бачать в базі проплати.

3. Якщо у Вас були відкриті рахунки ФОП в банку, але Ви давно ними не користувалися, всеодно необхідно взяти в банку або порожні виписки за цей період, або довідку про відсутність операцій за такими-то рахунках, за такий-то період. Якщо у Вас відкриті рахунки в банку не на ФОП, а просто на фізособу, їх немає потреби закривати – деякі інспектора вимагають і їх закривати. В такому випадку уявіть довідку з банку, що це рахунки, відкриті на фізособу. І ось що говорить консультаційний центр ДПА з цього питання:
“Відповідно до п.69.7 ст.69 Податкового кодексу України від 02.12. 2010 року № 2755 Із змінамі та доповненнями, Фізичні особи-підприємці та особи, Які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані повідомляти про свій статус банки та інші фінансові установи, в яких ці особи відкрівають рахунки.
Підпунктом 11.9 п.11 Порядку обліку платників податків і зборів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 09.12.11 № 1588 (далі – Порядок), визначено, що до закінчення строку заявлення вимог кредиторами орган ДФС не може видати довідку за ф. № 22-ОПП, то не пізніше завершення такого строку орган ДФС зобов’язаний направити (Видати) ПОВІДОМЛЕННЯ про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припиненням юридичної особи (підпріємніцької ДІЯЛЬНОСТІ фізичної особи-підприємця) за ф. № 27-ОПП із зазначенням причин заперечень органу ДФС відносно Здійснення державної реєстрації припиненням платника податків згідно з пп.11.9.1 п.11.9Порядку.

Причинами заперечень органу ДФС відносно здійснення державної реєстрації припиненням діяльності платника податків можуть бути, зокрема, відсутність Повідомлень від ФІНАНСОВИХ установ про закриття всіх рахунків такого платника податків, у тому чіслі відкритих через відокремлені підрозділі. Це положення не застосовується, у випадку припинення діяльності платника податків, поточний рахунок якого Відкритий у банку, Який ліквідується і за яким незадоволені кредиторські вимоги, платник податків надав довідку про суму визнання ліквідатором банку кредиторських вимог та черговість їх задоволення. Також це положення не застосовується до рахунків фізичних осіб – підприємців, відкритих для зарахування коштів на вимоги фізичних осіб (пп.11.9.1 п.11.9 Порядку).

Отже, якщо самозайнята особа має відкриті рахунки (Депозитні) в установах банків для зарахування коштів на вимоги фізичних осіб (власні рахунки, які не використовують для підпріємніцької діяльності), їй видається довідка за ф. № 22-ОПП. При цьому органи ДФС не повинні вимагати закриття рахунків самозайнятих осіб, відкритих для зарахування коштів на вимоги фізичних осіб.

4. Якщо Ви займаєтеся торгівлею, у Вас можуть зажадати документи про закупівлю товару. Якщо Ви на спрощеній системі оподаткування, здавалося б навіщо їм витрати, адже всі спрощенці ведуть облік тільки доходів. А це їм потрібно ось для чого:

а) Перевірити чи відображали Ви своїх постачальників в звіті за формою 1-ДФ, і здавали Ви взагалі цей звіт. Якщо Ваші постачальники були ФОП – їх необхідно було відображати в 1-ДФ. Таким чином, податкова інспекція може частково контролювати доходи ФОП. Наприклад, Ви купили у нас товар, показали це в звіті 1-ДФ – сума та ідентифікаційний код того, у кого купили, ось і виникає питання у податківців, як у них дохід 0, якщо Іванов показав в 1-ДФ виплату. І можуть призначити перевірку в разі виявлення такого порушення.

б) А якщо Ви купували товар на ринку у фізосіб, то необхідно було утримувати ПДФО (податок на доходи фізичних осіб), так як для них Ви є податковими агентами.
Ось основні моменти, пов’язані з закриттям ФОП в ході останніх змін. Може забагато матеріалу, хотілося максимально розкрити це питання. Всім бажаємо – процвітання Вашого бізнесу, ну а якщо все-таки вирішили закривати ФОП – щоб все пройшло гладко і швидко!

Внесення змін ФОП

Перереєстрація ФОП – це внесення змін до діяльності ФОП, а саме:

  • Зміна прізвища (імені) підприємця;
  • Зміна адреси реєстрації ФОП;
  • Зміна КВЕДів (видів діяльності – додавання або видалення);
  • Зміна додаткової інформації (номер телефону).

Розглянемо етапи процесу перереєстрації ФОП:
Етап 1. Державна реєстрація змін до підприємницької діяльності.
Незалежно від виду змін, Вам потрібно звернутися до державного реєстратора за місцем діючої реєстрації Вашої підприємницької діяльності. Навіть якщо Ви змінили адресу прописки в паспорті, все рівно необхідно звертатися до держреєстратора за місцем реєстрації, яка прописана у Вас в виписці (свідоцтві) про державну реєстрацію ФОП. Необхідно буде підготувати наступні документи:
– форма 11. Шапку заповнюєте, а в розділі змін вносите тільки ту інформацію, яка змінюється.
– копію ідентифікаційного коду;
– з собою мати оригінал паспорта;
– копія довіреності (+ оригінал), якщо Ви вносите зміни за дорученням;
– квитанція про сплату держмита за внесення змін до єдиного держреєстру в розмірі 0,02 мінімальної заробітної плати. Квитанція не потрібна тільки, якщо Ви змінюєте види діяльності, – даний вид змін безкоштовний.
Вам необхідно врахувати, що нова виписка з єдиного держреєстру юросіб і фізосіб-підприємців видається безкоштовно через 3 робочих дні. Але при зміні КВЕДів виписку безкоштовно Вам не видадуть, якщо тільки ви не поміняєте основний КВЕД. Для отримання виписки з ЄДР в даному випадку потрібно буде сплатити держмито і подати Запит на виписку з ЄДР.

Етап 2. Подача документів до органів ДФС (податкову).
У податкову потрібно подати такі документи:
• Заява на спрощену систему оподаткування, де вказуєте внесені зміни;
• Запит на витяг з єдиного реєстру платників єдиного податку, так як після внесення змін свідоцтво платника єдиного податку/ попередній витяг – є недійсними.
• Оригінал свідоцтва платника єдиного податку, якщо воно у Вас є. Його необхідно прикріпити до заяви на спрощену систему оподаткування і здати в податкову.
• Копія виписки з ЄДР та копія паспорта, якщо Ви змінюєте адресу прописки або прізвище (ім’я).
На даному етапі потрібно врахувати той момент, що якщо Ви змінюєте адресу прописки з одного населеного пункту в інший (з одного району міста в інший), дані документи потрібно подавати в податкову за новим місцем реєстрації. Також прослідкуйте за тим, щоб з попередньої податкової інспекції передали, а в новій взяли Вашу справу без боргів. Інакше потім можуть бути проблеми.
Через 10 робочих днів Ви зможете забрати витяг з реєстру платників єдиного податку

Етап 3. Пенсійний фонд.
Радимо при зміні адреси реєстрації з одного населеного пункту (району міста) в інший, звернутися до Пенсійного фонду за новим місцем реєстрації, щоб дізнатися чи передали Ваша справа, і чи немає боргів. Тому що при закритті ФОП можуть виникнути проблеми, так що краще відразу все з’ясувати при переході.

Задать вопрос